Gmina Czersk
STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ W ZAPĘDOWIE

§ 1.

1) Szkoła nosi nazwę ,,Szkoła Podstawowa w Zapędowie”. Szkoła jest publiczną, trzyletnią Szkołą Podstawową z Oddziałem Przedszkolnym i uczniami zakwalifikowanymi do nauczania w Szkole Specjalnej.
2) Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Czersk.
Szkoła jest jednostką budżetową Gminy Czersk.
3) Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Pomorskie Kuratorium Oświaty w Gdańsku – Delegatura w Starogardzie Gdańskim.
4) Adres szkoły: Zapędowo, 89-642 Rytel, woj. pomorskie.

§2.1. Statut szkoły określa w szczególności:

1) Cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach co stanowią załączniki do Statutu Szkoły.
2) a) Zapewnia uczniom pełny rozwój umysłowy, moralno – emocjonalny i fizyczny w zgodzie z ich możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej. W realizacji tego zadania Szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy, prawa, a także zobowiązania wynikające z powszechnej Deklaracji Praw Dziecka ONZ, Konwencji o Prawach Dziecka.
b) Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Szkoły Podstawowej.
c) Zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną i zdrowotną oraz pełnię bezpieczeństwa w szkole i w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
d) Umożliwia uczniom rozwój ich talentów i zainteresowań poprzez organizowanie kół zainteresowań.
e) Umożliwia indywidualne podejście pedagogiczne i opiekuńcze do każdego dziecka, zgodnie z ramowym planem nauczania.
f) Umożliwia uczniom realizację obowiązku szkolnego.
g) Umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości religijnej.
h) Sprawuje opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych.
i) Sprawuje opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły i w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę.

3)Zadania zespołów nauczycielskich, o których mowa w § 14,

1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu podręczników i programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
2. Z powodu małej liczby zatrudnionych nauczycieli w szkole, dyrektor nie tworzy dodatkowych zespołów wychowawczych, zespołów przedmiotowych i zespołów problemowo – zadaniowych.

4) Opracowuje szczegółowe zasady systemu oceniania w szkole – zawarte w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania co stanowi załącznik do Statutu Szkoły.
5) Szkoła organizuje dla uczniów zajęcia dodatkowe w formie kółek zainteresowań uwzględniając zainteresowania uczniów i ich potrzeby rozwojowe np.: zajęcia muzyczne, informatyczne, języka angielskiego.
6) Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki (bezpłatne dożywianie finansują MGOPS w Czersku, OPS w Tucholi, sponsorzy szkoły, Komitet Rodzicielski działający przy szkole zwalnia uczniów z opłat obowiązkowych PZU i dobrowolnych KR, w ramach możliwości udziela doraźnej pomocy materialnej potrzebującym uczniom np. zakup podręczników dla uczniów z rodzin najuboższych, realizacja programu ,,wyprawka szkolna dla uczniów z rodzin najuboższych rozpoczynających naukę w klasie I”)
7) Współpracuje z PPP w Chojnicach - za zgodą rodziców kieruje uczniów potrzebujących pomocy psychologicznej i pedagogicznej na specjalistyczne badania, stosuje się do zaleceń specjalistów, organizuje zajęcia wyrównawcze dla uczniów.
8) Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania, kształcenia i profilaktyki uczniów poprzez spotkania ogólne, klasowe i indywidualne z wychowawcami, uczącymi nauczycielami i dyrektorem oraz szkolne spotkania rodziców z dyrektorem i Radą Pedagogiczną (w uzasadnionych przypadkach ).

Rodzice mają prawo uzyskiwać ( i uzyskują) od dyrektora i nauczycieli informacje dotyczące wymagań edukacyjnych;
a) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w danej klasie i szkole,
b) znajomości wewnątrzszkolnego systemu oceniania i klasyfikowania oraz promowania uczniów, łącznie z przeprowadzaniem egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych,
c) uzyskiwanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów w nauce i przyczyn trudności,
d) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,

2. Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki opracowany na podstawie Programu zajęć wychowawczo – profilaktycznych dla klas 1-3 szkół podstawowych pt. ,,Spójrz inaczej”, o którym mowa w ust. 1 pkt. 1, uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Komitetu Rodzicielskiego.

§ 3. Statut szkoły określa:

1) Szczegółowe kompetencje organów szkoły, którymi są:

a) Dyrektor Szkoły:

- kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- realizuje uchwały Komitetu Rodzicielskiego oraz Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji,
- dopuszcza do użytku Szkolny Zestaw Programów i Podręczników,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także nadzoruje organizację administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
- może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub za jego zgodą z poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą,
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami,
- zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
- przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
- występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w
sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,
- współpracuje z Komitetem Rodzicielskim, Radą Pedagogiczną i rodzicami
- Dyrektor Szkoły jest zobowiązany do respektowania praw ucznia i rozstrzygania kwestii spornych. W przypadku zaistnienia skargi ucznia lub jego rodziców, dyrektor w szczególności:
- sprawdza wiarygodność skargi,
- przeprowadza wspólną rozmowę z nauczycielem i zainteresowanymi,
- wyciąga konsekwencje wobec winnego lub umarza sprawę.

b) Rada Pedagogiczna:

1) Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem realizującym zadania wynikające ze Statutu Szkoły. Rada w formie uchwał zatwierdza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i organizacyjną szkoły.
2) W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole
W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.

3) Do podstawowych zadań Rady Pedagogicznej należą:
- planowanie oraz organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
- okresowe i roczne analizowanie i ocenianie stanu nauczania, wychowania i opieki oraz organizacyjnych i materialnych warunków szkoły,
- organizowanie wewnętrznego samokształcenia – upowszechnianie nowatorstwa pedagogicznego,
- współpraca z rodzicami i opiekunami uczniów.

4) Rada Pedagogiczna zatwierdza:
- wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,
- roczny plan pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- wnioski stałych i doraźnych komisji powołanych przez Radę,
- propozycję prowadzenia w szkole eksperymentów pedagogicznych i badań naukowych,
- wnioski dyrektora dotyczące kryteriów oceny wyników pracy dla ustalenia dodatku motywacyjnego nauczycieli,
- wnioski wychowawców klas i innych pracowników szkoły w sprawie przyznawania uczniom nagród i wyróżnień oraz udzielenia kar,
- założenia organizacyjne wewnętrznego samokształcenia,

- szkolne regulaminy o charakterze wewnętrznym.

9) Rada opiniuje:
- organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- propozycje przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć związanych bezpośrednio z organizacją procesu dydaktyczno – wychowawczego i opiekuńczego, w ramach przysługującego nauczycielom wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych odpłatnych bądź społecznych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- wnioski o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród oraz innych form uznania.

10) Rada Pedagogiczna ma prawo do:
- występowania z wnioskami w sprawach doskonalenia organizacji nauczania, wychowania oraz w sprawie oceny pracy nauczyciela,
- wyboru w tajnym głosowaniu przedstawicieli Komisji Konkursowej, zgodnie z regulaminem Zarządu Miejskiego w Czersku,
- eliminowania z programów nauczania haseł programowych o charakterze uzupełniającym i pomocniczym,
- wprowadzenia zmian w tygodniowym rozkładzie zajęć dotyczących realizacji treści kształcenia danego przedmiotu przez odpowiednie zwiększenie lub zmniejszenie tygodniowego wymiaru godzin z tego przedmiotu, gdy jest to podyktowane np. okresową nieobecnością nauczyciela, przy czym tygodniowy wymiar godzin nauczania w danej klasie musi być zgodny z obowiązującym planem nauczania w cyklu okresowym.

11) Rada może zgłosić w formie uchwały wotum nieufności w stosunku do każdego nauczyciela, w tym również nauczyciela pełniącego funkcję kierowniczą w szkole, jeżeli narusza on obowiązujące przepisy lub zaniedbuje swoje obowiązki.

12) Organ bezpośrednio nadzorujący szkołę po otrzymaniu uchwały w sprawie wotum nieufności wraz z jej pisemnym uzasadnieniem przeprowadza postępowanie wyjaśniające, z którego wyniki przedstawia Radzie na zebraniu.

13) Przewodniczący Rady jest zobowiązany do:
- realizacji uchwał Rady,
- tworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków Rady w podnoszeniu poziomu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego szkoły,
- oddziaływania na postawę nauczycieli, pobudzania ich do twórczej pracy i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- dbania o autorytet Rady, o ochronę praw i godności nauczycieli,
- zapoznawania Rady z obowiązującymi przepisami prawa szkolnego oraz omawiania trybu i form ich realizacji,
- analizowania stopnia realizacji uchwał Rady.

14) Członek Rady jest zobowiązany do:
- współtworzenia atmosfery życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków Rady,
- przestrzegania postanowień prawa szkolnego oraz wewnętrznych zarządzeń dyrektora szkoły,
- czynnego uczestniczenia we wszystkich zebraniach i pracach Rady i komisji do których został powołany oraz wewnętrznym samokształceniu,
- realizowania uchwał Rady także wtedy, gdy zgłosił do nich swoje zastrzeżenia,
- przestrzegania tajemnicy obrad Rady.

15) Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z rocznym planem pracy szkoły.

16) Zebrania Rady organizuje się w czasie pozalekcyjnym.

17) Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy dyrektora, organu prowadzącego lub grupy co najmniej 1/3 członków Rady oraz na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
-7-

18) Rada podejmuje uchwały na zebraniach. Uchwały Rady podejmuje się zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej ½ członków Rady. Uchwały Rady obowiązują wszystkich pracowników i uczniów.

19) Dyrektor ma prawo zawiesić Uchwałę Rady podjętą niezgodnie z obowiązującymi przepisami. O zawieszeniu Uchwały dyrektor powiadamia organ bezpośrednio nadzorujący - celem zajęcia przez ten organ stanowiska.

20) Rada powołuje, w zależności od potrzeb, stałe lub doraźne komisje, których działalność może dotyczyć wybranych zagadnień statutowej działalności szkoły i pracy nauczycieli.

21) Pracą komisji kieruje przewodniczący powołany przez Radę lub komisję na wniosek przewodniczącego Rady.

22) Komisja informuje Radę o wynikach swojej pracy, formułując wnioski do zatwierdzenia przez Radę.

23) Z zebrań Rady oraz Komisji sporządza się protokoły.

24) Protokół zebrania Rady, wraz z listą obecności jej członków podpisuje przewodniczący obrad i protokolant.
Członkowie Rady zobowiązani są w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu obrad. Rada na następnym zebraniu decyduje o wprowadzeniu poprawek do protokołu.

25) Księgi protokołów należy udostępnić na terenie szkoły jej nauczycielom, upoważnionym przedstawicielom organów nadzorującym szkołę, upoważnionym przedstawicielom związków zawodowych zrzeszających nauczycieli.

26) Rada Pedagogiczna zobowiązana jest zasięgnąć opinii przedstawicieli rodziców i uczniów w przypadku podjęcia decyzji o ukaraniu ucznia – ( zgodnie z regulaminem kar i nagród).

27) Rada Pedagogiczna przygotowuje i uchwala projekt statutu szkoły i jego zmiany.


-8-

d) Komitet Rodzicielski

Komitet Rodzicielski służy współdziałaniu rodziców i nauczycieli w celu jednolitego oddziaływania na dzieci i młodzież przez rodzinę i szkołę w procesie nauczania, wychowania i opieki.
Współdziałanie rodziców i nauczycieli powinno sprzyjać podnoszeniu kultury pedagogicznej i prawidłowemu realizowaniu funkcji wychowawczej przez rodzinę, która dzięki naturalnej więzi uczuciowej najwcześniej kształtuje postawy dziecka, jego system wartości i przekonań, ambicje i dążenia oraz daje pierwszą wiedzę o życiu i świecie.

Skład Komitetu Rodzicielskiego i sposób jego powoływania.

1) Komitet Rodzicielski szkoły składa się z wybranych we IX w sposób tajny, dwójek klasowych rodziców, z których dokonuje się również w sposób tajny wyboru Zarządu Komitetu Rodzicielskiego.
2) W skład Zarządu wchodzą: przewodniczący, sekretarz, skarbnik, członkowie i dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego członek Rady Pedagogicznej.
3) Wyboru Zarządu dokonuje się na okres kadencji, która trwa 2 lata, chociaż można ją przedłużyć o następne 2 lata na wniosek rodziców lub dyrektora szkoły.

4) Zadania przewodniczącego Komitetu Rodzicielskiego;

- dostosowanie zadań do konkretnych potrzeb szkoły,
- opracowanie planu działalności na cały rok,
- współpracowanie z wszystkimi członkami KR,
- zwoływanie i prowadzenie zebrań KR,
- kierowanie pracą KR,
- przekazywanie opinii i postulatów KR Dyrektorowi Szkoły i Radzie Pedagogicznej.

6) Zadania sekretarza Komitetu Rodzicielskiego:

- opracowywanie harmonogramu prac oraz kierowanie jego realizacją,
- przygotowywanie zebrań od strony organizacyjnej,
- nadzorowanie terminów zebrań,
- prowadzenie korespondencji i dokumentacji KR

7) Zadania skarbnika Komitetu Rodzicielskiego:
-9-

- prowadzenie całokształtu działalności finansowej KR.

Uwagi dotyczące pracy Komitetu Rodzicielskiego.

1) Uwagi dydaktyczno – wychowawcze:
- pomoc wychowawcom i dwójkom klasowym na ich wniosek w rozpoznaniu środowisk wychowawczych i rodzinnych,
- doraźna pomoc i kontrola (jeśli zaistnieje taka potrzeba) zachowań dzieci i młodzieży po lekcjach,
- organizowanie form pomocy dzieciom mającym szczególne trudności wychowawcze,
- pomoc wychowawcom klas i dwójkom klasowym, jeśli taka potrzeba zaistnieje, we wszystkich innych sprawach dotyczących organizacji działalności dydaktyczno- wychowawczej.

2) Uwagi dotyczące organizowania imprez szkolnych - kulturalnych, turystycznych i sportowych:

- wspólne organizowanie uroczystości z okazji Dnia Nauczyciela, Szkolnej Wigilii, Dnia Babci i Dziadka, Dnia Matki, Dnia Dziecka,
- pomoc w organizowaniu imprez i uroczystości wynikających z planu dydaktyczno – wychowawczego szkoły,
- pomoc w organizowaniu wycieczek i imprez sportowych.

3) Uwagi socjalno – bytowe:
- kwalifikowanie dzieci do różnych form pomocy: pieniężnej, materialnej, zwolnień z opłat np. PZU, dożywiania na wniosek rodziców i wychowawców,

4) Uwagi gospodarczo – porządkowe;
- pomoc w wyposażaniu klas, gabinetów, szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt możliwy do wykonania przez rodziców - (w miarę możliwości rodziców),
- remont i naprawa sprzętu szkolnego w miarę możliwości rodziców,
- pomoc we właściwym utrzymaniu estetyki i wystroju budynków szkolnych, klas i najbliższego otoczenia szkoły,
- pomoc w organizowaniu prac społecznych.

5) Wszystkie organy szkoły mają możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.

-10-

6) Wszelkie spory między wyżej wymienionymi organami odbywają się na drodze rozmów i wspólnych negocjacji.

§ 4. Statut szkoły określa organizację szkoły z uwzględnieniem przepisów.

§ 5 – 9.

§ 5. 1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział w jednorocznym kursie nauki danego roku. Liczbę uczniów w oddziale na dany rok szkolny ustala organ prowadzący. Od roku szkolnym 2001/2002 utworzone są następujące oddziały:

- klasa 0 - I - I oddział,
- klasa II – III - II oddział

W związku z takim tworzeniem oddziałów – (ze względu na trudne warunki demograficzne i finansowe) większa część lekcji odbywa się w systemie łączonym.

2. W szkole utworzony jest oddział przedszkolny realizujący program wychowania przedszkolnego, oddział ten jest połączony z klasą I.

Do oddziału przedszkolnego uczęszczają dzieci sześcioletnie .

§ 6. 1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno – wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym. Lekcja w klasach O – III trwa 45 minut.

§ 7. 1 W szkole od roku szkolnego 2002/2003 ze względu na oszczędności nie organizuje się zajęć świetlicowych.

§ 8. Statut szkoły określa szczegółowe zadania i organizację biblioteki szkolnej oraz zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Biblioteka jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb szkoły i doskonaleniu warsztatu nauczyciela.



-11-

Zagadnienia dotyczące biblioteki szkolnej:

a) z biblioteki szkolnej mogą korzystać uczniowie i nauczyciele oraz inni pracownicy szkoły oraz młodzież pozaszkolna,
b) pomieszczenie biblioteki umożliwia gromadzenie i opracowywanie zbiorów, wypożyczanie książek oraz prowadzenie edukacji czytelniczej i medialnej,
c) biblioteka czynna jest 3 godziny (60 minutowe ) tygodniowo, zgodnie z harmonogramem . Obowiązkiem bibliotekarza jest również przeprowadzenie lekcji bibliotecznych .

Zadania nauczyciela prowadzącego bibliotekę są następujące;

- zamawianie, kupno i katalogowanie książek,
- prowadzenie dziennika pracy biblioteki,
- przygotowywanie sprawozdań ze stanu czytelnictwa,
- uzupełnianie kartoteki zagadnieniowej,
- wypożyczanie potrzebnych książek z innych bibliotek (w razie potrzeby),
- prowadzenie lekcji bibliotecznych, wypożyczanie zbiorów bibliotecznych, konserwacja książek,
- dbałość o wystrój pomieszczenia oraz aktualność gazetek ściennych,
- zorganizowanie konkursu czytelniczego,
- propagowanie wiedzy o przydatności czytania książek i czasopism w życiu człowieka,

§10. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym
roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez
dyrektora szkoły, najpóźniej do 30 IV każdego roku, na podstawie planu
nauczania oraz planu finansowego szkoły.
Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do
30 V danego roku.

2. W arkuszu organizacyjnym szkoły umieszczona jest liczba pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólna liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

3. Dyrektor szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy ustala tygodniowy rozkład zajęć.
-12-

a) Tygodniowy rozkład zajęć klas 0 – III szkoły podstawowej określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania - szczegółowy rozkład zajęć ustala nauczyciel.

§ 11. Statut określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem przepisów § 12 – 15.

Zakres zadań nauczycieli:

- nauczyciel prowadzi działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą w określonych klasach,
- nauczyciel jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów,
- nauczyciel jest zobowiązany do wykonywania innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły, związanych z organizacją procesu dydaktycznego i wychowawczo – opiekuńczego,
- nauczyciel zobowiązany jest do przekazania rodzicom treści dotyczących wymagań edukacyjnych w danej klasie oraz poinformowania ich o obowiązujących kryteriach oceniania.

Pozostałe zadania nauczycieli to:

- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
- prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
- dbałość o pomoce dydaktyczne oraz sprzęt szkolny, wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowania,
- bezstronność i obiektywizm w ocenianiu uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
- udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów i w miarę potrzeb korzystanie z porad i doświadczeń pracowników Poradni PP,
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie wiedzy merytorycznej.

§ 14.1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu podręczników i programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.



-13-

2. Z powodu małej liczby zatrudnionych w szkole nauczycieli, dyrektor nie tworzy dodatkowych zespołów wychowawczych, zespołów przedmiotowych i zespołów problemowo – zadaniowych.

§15.1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca, który przydzielony jest
przez dyrektora szkoły.

2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest (jeżeli nie wystąpią inne okoliczności), aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy dostosowane są do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.

- Cele i zadania wychowawcy ukierunkowane są na sprawy wychowawczej opieki nad dziećmi i w szczególności dotyczą:

- tworzenia warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się,
- inspirowania i wspomagania działań zespołowych uczniów,
- podejmowania działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole klasowym lub między uczniami i innymi członkami społeczności szkolnej.

4. Wychowawcy w celu realizacji wyżej wymienionych zadań mają obowiązek:

- otaczania indywidualną opieką każdego wychowanka,
- planowania i organizowania wspólnie z uczniami i rodzicami różnych form życia zespołowego, rozwijających jednostki oraz integrujących zespół uczniowski,
- współdziałania z nauczycielami uczącymi w jego klasie oraz zapewniania indywidualnej pomocy i pracy z uczniami zdolnymi i słabymi,
- utrzymywania kontaktu z rodzicami swoich uczniów, w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo – wychowawczych ich dzieci, współdziałania w procesie wychowania dzieci oraz włączenia ich w sprawy życia klasy i szkoły,
- współpracy ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności - (także zdrowotnych) uczniów oraz
- 14-

ich zainteresowań i szczególnych zdolności ( PPP, Ośrodek Pomocy Społecznej, Ośrodek Zdrowia),
- otoczyć szczególną opieką i troską dzieci w klasach O – III, zintegrować zespół klasowy, włączyć swych wychowanków w życie szkoły, wdrożyć ich do wspólnego działania i współodpowiedzialności,
- zacieśniać współpracę z rodzicami przez organizowanie wspólnych spotkań i uroczystości,
- organizować spotkania ze specjalistami przeprowadzającymi pogadanki na interesujące dzieci problemy i tematy,
- współpracować z rodzicami udzielając w każdym czasie informacji o dziecku i jego problemach,
- zapraszać rodziców na uroczystości szkolne i klasowe oraz w miarę potrzeb na lekcję,
- rozwiązywać wspólnie z rodzicami ewentualne problemy zdrowotne lub dyscyplinarne uczniów,
- poznać warunki mieszkaniowe swoich uczniów i w razie potrzeby udzielać im pomocy.

§16. Statut szkoły określa:

1. Rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary:
a) Nagrody - pochwała wychowawcy klasy wobec klasy,
- pochwała dyrektora wobec społeczności uczniowskiej,
- książka lub dyplom,

- Nagrody przyznawane są za bardzo dobre wyniki nauczania wzorowe zachowanie, za osiągnięcia w konkursach oraz zawodach szkolnych, za wzorowe angażowanie w życie szkoły.

b) Kary - upomnienie ustne nauczyciela,
- nagana wychowawcy wobec klasy,
- powiadomienie rodziców,
- nagana dyrektora wobec całej szkoły,
- obniżenie oceny z zachowania,

- Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia, o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary – ustnie bądź pisemnie w okresie do 1 tygodnia.
- Uczeń lub jego rodzic ma prawo odwołać się od decyzji nauczyciela do wychowawcy, od decyzji wychowawcy doi od decyzji dyrektora szkoły w
- 15-

sprawie otrzymanej kary do organu nadzorującego szkołę, w ciągu 7 dni od jej podjęcia w formie ustnej bądź pisemnej.

- Sporne problemy nauczyciel – uczeń rozwiązuje wychowawca klasy. Od decyzji wychowawcy, uczeń ma prawo odwołać się do dyrektora szkoły.
- Sporne problemy nauczyciel – rodzic rozwiązuje dyrektor szkoły. Od decyzji dyrektora rodzic ma prawo odwołać się w ciągu 7 dni do organu nadzorującego szkołę.

- Jeśli odwołanie od decyzji wyżej wymienionych osób jest w formie pisemnej należy wyjaśnienie złożyć również w formie pisemnej.

2.Dyrektor szkoły może wystąpić do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku drastycznego naruszenia powszechnie obowiązujących norm współżycia społecznego.

3.Warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo:

- zgodne z przepisami powierzchnie sal lekcyjnych,
- regularne dyżury nauczycieli podczas przerw,
- bezpieczne o dużej powierzchni boisko szkolne i plac zabaw,
- sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych,
- sprawowanie opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły i w czasie wycieczek organizowanych przez szkołę,
- szkoła stosuje i przestrzega zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego,

§ 16a. Statut szkoły określa szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do szkoły z uwzględnieniem odrębnych przepisów:

1. w pierwszej kolejności przyjmowani są uczniowie z obwodu szkoły,
2. na uzasadniony wniosek rodziców uczniów spoza obwodu szkolnego.
3. Do Szkoły Podstawowej w Zapędowie uczęszczają uczniowie od klasy O do III . Nauka w zakresie S P jest obowiązkowa.
4. Do klasy I III- klasowej Szkoły Podstawowej przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat i nie odroczono im obowiązku szkolnego na podstawie art. 16 ust. 3 Ustawy o Systemie Oświaty, a także dzieci, w stosunku do których wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły.
Dziecko jest zapisywane do klasy I z rocznym wyprzedzeniem.

§ 16b. 1. Statut szkoły określa prawa ucznia z uwzględnieniem w szczególności praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia.

Uczeń ma prawo do:

- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo,
- korzystania z pomocy stypendialnej lub doraźnej (w ramach możliwości szkoły), zgodnie z odrębnymi przepisami,
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym,
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
- korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego,
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych i księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
- wpływanie na życie szkoły przez możliwość zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.

- W przypadku naruszenia praw ucznia rodzic ma prawo złożyć skargę na danego nauczyciela do wychowawcy lub do dyrektora szkoły, na wychowawcę do dyrektora szkoły, na dyrektora do organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub do kuratorium oświaty w formie ustnej bądź pisemnej.

2. Statut szkoły określa obowiązki ucznia.

- Uczeń ma obowiązek:
- systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
- przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- być odpowiedzialnym za własne życie, zdrowie i rozwój,
- dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole

Szczegółowe zasady zachowywania się w szkole ( uczeń ma prawa i obowiązki) zostały przedstawione we wspólnie opracowanym przez nauczycieli, rodziców i uczniów Szkolnym ABC i wywieszone na ścianie korytarza w miejscu widocznym i ogólnie dostępnym.

§ 17. 1 Szkoła używa pieczęci urzędowej (okrągłej), zgodnie z odrębnymi przepisami - SZKOŁA PODSTAWOWA W ZAPĘDOWIE oraz pieczęci podłużnej SZKOŁA PODSTAWOWA
ZAPĘDOWO
89-642 Rytel

§ 19.1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.