Gmina Czersk
STATUT
ZWIĄZKU MIAST POLSKICH

przyjęty 19 stycznia 1991 roku przez Kongres Restytucyjny
w Poznaniu,

ze zmianami wprowadzonymi

przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Ogólne w Warszawie 18 kwietnia 1991 roku,

przez Zgromadzenie Ogólne w Golubiu – Dobrzyniu 17 stycznia 1992 roku,

przez Zgromadzenie Ogólne w Baranowie Sandomierskim 5 lutego 1993 roku,

przez Zgromadzenie Ogólne w Pile 11 października 1996 roku

i przez Zgromadzenie Ogólne w Lublinie 21 października 1999 roku

I. ZADANIA ZWIĄZKU

§ 1.

1. Związek Miast Polskich, zwany dalej Związkiem, ma na celu
wspieranie idei samorządu terytorialnego oraz dążenie
do gospodarczego i kulturalnego rozwoju miast polskich poprzez:
1) reprezentowanie miast we wszystkich wspólnych sprawach
na forum ogólnopaństwowym i międzynarodowym,
2) inicjowanie i opiniowanie projektów aktów prawnych, dotyczących
samorządów terytorialnych,
3) propagowanie wymiany doświadczeń w zakresie wykonywanych
zadań własnych miast i zadań im zleconych przez administrację
rządową,
4) inspirowanie i podejmowanie wspólnych inicjatyw gospodarczych,
mających wpływ na rozwój i bogacenie się miast polskich,
5) inspirowanie i podejmowanie wspólnych inicjatyw służących
kulturalnemu rozwojowi miast, nawiązywaniu przez nie korzystnych
kontaktów zagranicznych oraz wymiany naukowej i kulturalnej,
6) prowadzenie pracy informacyjnej, konsultacyjnej i programowej,
mającej na celu wspólne rozwiązywanie problemów w zakresie
poszczególnych dziedzin działalności samorządu miejskiego,
7) prowadzenie działalności wydawniczej, szkoleniowej i promocyjnej,
dotyczącej problematyki Związku i jego członków.
2. Związek może prowadzić działalność gospodarczą.

§ 2

Związek reprezentuje interesy miast zrzeszonych i podejmuje
się obrony tych interesów. Związek może bronić interesów innych miast na ich wniosek.

II. OSOBOWOŚĆ PRAWNA

§ 3.

Związek Miast Polskich jest osobą prawną.

§ 4.

Związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

§ 5.

1. Oświadczenia woli oraz wszelkie dokumenty, na mocy których
Związek zaciąga zobowiązania materialne wobec osób trzecich,
muszą zawierać podpisy prezesa (lub jego zastępcy) i członka
Zarządu.
2. Zarząd może udzielić dyrektorowi Biura lub jego zastępcom
upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczenia woli
w sprawach związanych z bieżącym funkcjonowaniem Biura.
3. Do spraw związanych z bieżącym funkcjonowaniem Związku należą
w szczególności:
1) obsługa administracyjna Biura Związku,
2) sprawy związane z organizacją i obsługą zgromadzeń i konferencji,
wystaw i targów, organizowanych przez Związek.
4. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań
pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata
głównego księgowego lub osoby przez niego upoważnionej.

§ 6.

Siedzibą Związku jest Poznań. Terenem działania Związku jest
obszar Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 7.

Związek posługuje się okrągłą pieczęcią, zawierającą pośrodku herby miast: Gniezna, Krakowa, Warszawy i Poznania, z napisem
w otoku: „Związek Miast Polskich”

III. CZŁONKOSTWO ZWIĄZKU

§ 8.

1. Członkami Związku mogą być:
1) miasta polskie
2) gminy tworzące miasto stołeczne Warszawę.
2. Członków Związku przyjmuje Zarząd. Warunkiem członkostwa jest
podjęcie przez radę miejską uchwały o przystąpieniu miasta
do Związku.

§ 9.

Członkowie Związku zobowiązani są do płacenia składek na rzecz Związku i popierania jego działalności.

§ 10.

Członkowie Związku mają prawo korzystać z usług Związku, jego urządzeń i przedsiębiorstw oraz brać udział w organach Związku
i w wyborach tych organów.

§ 11.

1. Utrata członkostwa Związku następuje poprzez:
1) wystąpienie ze Związku na mocy uchwały rady miejskiej.
2) likwidację miasta.
3) Pozbawienie członkostwa w Związku na mocy uchwały Zarządu
Związku w przypadku zalegania z opłatą składek członkowskich
przez co najmniej rok: przysługuje przy tym prawo odwołania
się do Zgromadzenia Ogólnego Związku.
2. W przypadku wystąpienia ze Związku lub likwidacji miasta utrata
członkostwa następuje automatycznie; fakt ten potwierdza uchwała
Zarządu Związku o charakterze deklaratywnym.

IV. FUNDUSZE ZWIĄZKU

§ 12.

Fundusze Związku tworzy się:
1) ze składek członkowskich,
2) z opłat pobieranych od członków Związku za jego czynności
dokonywane w interesie i na zlecenie danego członka Związku,
a stanowiących zwrot wyłożonych kosztów,
3) z dochodów z działalności gospodarczej, z urządzeń
i przedsiębiorstw Związku,
4) z subwencji,
5) z darowizn i zapisów na rzecz Związku,
6) z pożyczek oraz emisji obligacji.

§ 13.

Związek prowadzi gospodarkę finansową na zasadzie rocznych budżetów, dostosowanych pod względem okresu czasu do budżetów miast.

§ 14.

Składki członkowskie ustala się w wysokości proporcjonalnej
do liczby mieszkańców miasta – członka Związku, według danych GUS, na koniec czerwca poprzedniego roku. Wysokość składek członkowskich i termin ich płatności proponowane przez Zarząd, uchwala Zgromadzenie Ogólne.

V. ORGANY ZWIĄZKU

§ 15.

Organami związku są: Zgromadzenie Ogólne. Zarząd i Komisja Rewizyjna.

§ 16.

1. Zgromadzenie Ogólne jest organem stanowiącym i kontrolnym
Związku.
2. W zakresie zadań zleconych Związkowi Zgromadzenie Ogólne
wykonuje kompetencje przysługujące radzie miejskiej.

§ 17.

1. W Zgromadzeniu Ogólnym w głosowaniu w sprawach dotyczących
wyboru władz i uchwalania budżetu każde miasto dysponuje liczbą
głosów zależną od liczby mieszkańców według następującej zasady:
1) miasta o liczbie mieszkańców powyżej 1.000 tys. – 4 głosy
2) miasta o liczbie mieszkańców od 500 do 1.000 tys. – 3 głosy
3) miasta o liczbie mieszkańców od 100 do 500 tys. – 2 głosy
4) miasta o liczbie mieszkańców poniżej 100 tys. – 1 głos
2. We wszystkich pozostałych sprawach każdemu miastu przysługuje
1 głos.
3. W skład Zgromadzenia Ogólnego wchodzą osoby delegowane
odpowiednimi uchwałami przez rady miast, które przystąpiły
do Związku.
4. Delegat miasta do Zgromadzenia Ogólnego Związku może
w przypadku zaistnienia okoliczności uniemożliwiających mu udział
w obradach jednorazowo delegować swego zastępcę. Uczestniczy
on w Zgromadzeniu bez biernego prawa wyborczego.
5. Miasta należące do Związku mają prawo delegowania
do Zgromadzenia Ogólnego po jednym przedstawicielu.
W Zgromadzeniu Ogólnym mogą na swój koszt uczestniczyć także
obserwatorzy z poszczególnych miast.

§ 18.

Zgromadzenie Ogólne jest najwyższą władzą Związku. Do wyłącznych kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy:
1) kształtowanie działalności programowej Związku,
2) uchwalanie Statutu Związku, regulaminu obrad Zgromadzenia
Ogólnego, ordynacji wyborczej i dokonywanie w nich zmian,
3) wybór i odwoływanie prezesa Związku, Zarządu lub poszczególnych
jego członków oraz Komisji Rewizyjnej,
4) uchwalanie budżetu Związku
5) uchwalanie wysokości i terminów płatności składek członkowskich
i opłat od członków,
6) przyjmowanie sprawozdań Prezesa z działalności Zarządu
i rocznego bilansu finansowego, zaopiniowanego przez Komisję
Rewizyjną,
7) ustalanie wysokości diet za udział w posiedzeniach i zasad zwrotu
kosztów podróży dla członków Zarządu i komisji,
8) nabywanie i zbywanie nieruchomości, zaciąganie pożyczek oraz
emitowanie obligacji: korespondencje te – do wysokości określonej
przez Zgromadzenie – mogą być przekazane Zarządowi,
9) podejmowanie uchwał dotyczących tworzenia i przystępowania
do podmiotów gospodarczych,
10) rozpatrywanie odwołań w sprawie pozbawienia członkostwa
w Związku,
11) likwidacja Związku.

§ 19.

1. Posiedzenie zwyczajne Zgromadzenia Ogólnego zwołuje prezes
Związku co najmniej raz do roku. Termin, miejsce i propozycje
porządku obrad ustala Zarząd.
2. Posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego otwiera prezes Związku,
po czym następuje wybór prezydium Zgromadzenia.

§ 20.

Nadzwyczajne posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego zwołuje prezes Związku na wniosek co najmniej 1/10 członków Związku, zawierający proponowany porządek obrad.

§ 21.

1. Zaproszenia na posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego dostarczane
są najpóźniej na 2 miesiące przed posiedzeniem zwyczajnym
i 1 miesiąc przed posiedzeniem nadzwyczajnym. Do zaproszenia
powinny być dołączone: proponowany porządek obrad i materiały
dotyczące tego porządku. O miejscu, terminie i porządku obrad
Zgromadzenia należy jednocześnie opublikować ogłoszenie
w dzienniku ustalonym przez Zarząd.
2. Na wniosek co najmniej 15 członków Związku, zgłoszony na 1
miesiąc przed terminem Zgromadzenia, Zarząd uzupełnia porządek
obrad i dodatkowo powiadamia o tym członków.
3. Na uzasadniony wniosek miasta – członka Związku, zgłoszony
przynajmniej przed terminem Zgromadzenia, Zarząd Związku może
uzupełnić porządek obrad Zgromadzenia;o uzupełnieniu tym Zarząd
powiadamia dodatkowo wszystkich członków Związku.
4. Wniosek o uzupełnienie porządku obrad Zgromadzenia, zgłoszone
w późniejszym terminie, jak również podczas obrad Zgromadzenia
Ogólnego, wymagają pisemnego poparcia przynajmniej 10 %
obecnych na Zgromadzeniu delegatów.

§ 22.

1. Zgromadzenie Ogólne zwołane prawidłowo jest ważne w przypadku
udziału w nim przedstawicieli przynajmniej połowy miast należących
do Związku.
2. Dla uchwalenia likwidacji Związku wymagana jest obecność
przedstawicieli co najmniej 2/3 liczby członków Związku.
2. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, z wyjątkiem:
1) zmiany Statutu Związku, do czego wymagana jest bezwzględna
większość głosów,
2) likwidacji Związku, do której wymagana jest większość 2/3 głosów,
z zachowaniem warunku z ustępu 2,
3) uchwał dotyczących zleconych Związkowi zadań z zakresu zadań
własnych miast;są one podejmowane bezwzględną większością
głosów wszystkich członków Związku,
4) wyboru i odwołania Prezesa Związku oraz członków Zarządu,
który to wybór następuje bezwzględną większością ważnie
oddanych głosów; wniosek o odwołanie przed upływem kadencji
winien być złożony na piśmie, w trybie przewidzianym w § 21 ust. 4.

§ 23.

Zarząd Związku składa się z 9 do 17 członków wybieranych
w bezpośrednich i tajnych wyborach przez Zgromadzenie Ogólne
na okres czteroletniej kadencji spośród członków Zgromadzenia. Kadencję Zarządu kończy sprawozdanie Komisji Rewizyjnej i złożony przez nią wniosek w sprawie udzielenia ustępującemu Zarządowi absolutorium.

§ 24.

1. Zarządowi przewodniczy prezes Związku, wybierany przez
Zgromadzenie Ogólne.
2. Stałych zastępców prezesa w liczbie 1 do 3 oraz sekretarza
i skarbnika wybiera Zarząd spośród swoich członków.
3. Zakres czynności dla zastępców prezesa, skarbnika i sekretarza
określa Zarząd na wniosek prezesa.

§ 25.

Zarząd działa do czasu ukonstytuowania się nowego Zarządu.

§ 26.

1. Utrata mandatu członka Zarządu następuje na skutek:
1) zrzeczenia się mandatu,
2) utraty mandatu członka Zgromadzenia Ogólnego.
3. Utrata mandatu członka Zarządu powoduje zwolnienie
ze wszystkich czynności i funkcji, które członek Zarządu pełnił
w charakterze przedstawiciela Związku we wszelkich instytucjach
i organizacjach.

§ 27.

W przypadku zmniejszenia się liczby członków Zarządu Zgromadzenie Ogólne dokonuje na najbliższym posiedzeniu wyborów uzupełniających. Gdy jednak liczba członków Zarządu zmniejszy
się o ponad 50 % składu, powinno być zwołane posiedzenie nadzwyczajne Zgromadzenia Ogólnego dla dokonania wyborów uzupełniających.

§ 28.

Członkowie Zarządu i komisji przez Zarząd powoływanych pełnią swe funkcje honorowo. Pobierają oni jedynie diety za udział
w posiedzeniach w wysokości ustalonej przez Zgromadzenie Ogólne oraz zwrot kosztów podróży.

§ 29.

Do kompetencji Zarządu należy:
1) wykonanie uchwał Zgromadzenia Ogólnego,
2) przygotowywanie projektów uchwał na posiedzenia Zgromadzenia
Ogólnego,
3) przyjmowanie członków Związku,
4) ustalanie terminu, miejsca i porządku obrad Zgromadzenia
Ogólnego,
5) opracowanie regulaminu obrad Zgromadzenia i ordynacji wyborczej,
6) powoływanie komisji i uchwalanie regulaminów ich przy, przy czym
przewodniczących komisji wybierają komisje,
7) delegowanie przedstawicieli Związku do innych organizacji
i instytucji oraz podpisywanie umów i porozumień o współpracy,
8) mianowanie i odwoływanie dyrektora Biura Związku,
9) uchwalanie regulaminów pracy Biura Związku,
10) nabywanie i zbywanie nieruchomości, przyjmowanie darowizn
i zapisów zaciąganie pożyczek, emitowanie obligacji – do wartości
i w przypadku określonym przez Zgromadzenie Ogólne
11) wykonywanie budżetu,
12) realizacja zadań nie zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji
innych organów Związku.

§ 30.

Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej 6 razy w roku. Zwoływane są przez prezesa Związku. Na żądanie 4 członków Zarządu, zawierające wskazanie porządku obrad, prezes zobowiązany jest zwołać posiedzenie Zarządu w ciągu miesiąca od daty otrzymania żądania. O terminach posiedzeń Związku Prezes informuje Komisję Rewizyjną.

§ 31.

1. Posiedzenia Zarządu są prawomocne przy obecności ponad połowy
składu Zarządu, w tym prezesa lub jego zastępcy. Uchwały
zapadają zwykłą większością głosów.
2. W posiedzeniu Zarządu mogą uczestniczyć osoby upoważnione
jednorazowo do zastępowania członków Zarządu, którzy z ważnych
powodów nie mogą brać w nim udziału. Osoby zastępujące
członków Zarządu na jego posiedzeniu nie mogą brać udziału
w głosowaniach w sprawach określonych w § 29 pkt.: 3, 7, 8, 9,
i 10 Statutu.

§ 32.

Zaproszenia na posiedzenia Zarządu powinny być dostarczone na dwa tygodnie przed terminem posiedzenia, z dołączonymi materiałami dotyczącymi porządku obrad.

§ 33.

Prezes Związku reprezentuje Związek na zewnątrz.

§ 34.

Prezes kieruje pracą Zarządu, zwołuje jego posiedzenia oraz zwołuje
i otwiera posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego.

§ 35.

Prezes nadzoruje działalność dyrektora Biura Związku.

§ 36.

Dyrektor Biura Związku jest pracodawcą w rozumieniu kodeksu pracy, w odniesieniu do pracowników Biura Związku.

§ 37.

Na wniosek komisji dyrektor Biura lub upoważniony przez niego pracownik Biura wchodzi w jej skład bez prawa głosu, w charakterze sekretarza zobowiązanego do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania.

§ 38.

1. Zgromadzenie Ogólne wybiera na okres kadencji Komisję Rewizyjną
w składzie 5 osób.
2. Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego
Komisji,
3. Odwołanie Komisji Rewizyjnej lub jej członka przez Zgromadzenie
Ogólne przed upływem kadencji następuje w głosowaniu tajnym,
bezwzględną większością głosów.
4. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrola zgodności działań organów Związku ze Statutem Związku
i uchwałami Zgromadzenia Ogólnego,
2) kontrola wykonania budżetu przez Zarząd.
5. Do członków Komisji Rewizyjnej stosuje się odpowiednio przepisy
§ 28 niniejszego Statutu.

VI. LIKWIDACJA ZWIĄZKU

§ 39.

1. W przypadku uchwalenia przez Zgromadzenie Ogólne likwidacji
Związku, Zgromadzenie dokonuje wyboru Komisji Likwidacyjnej.
2. Majątek Związku ulega przy likwidacji podziałowi pomiędzy
członków, w stosunku proporcjonalnym do składek członkowskich,
wniesionych do Związku w ciągu całego okresu uczestnictwa
w Związku.
3. W razie likwidacji Związku bez możliwości posiedzenia
Zgromadzenia Ogólnego w wymaganym składzie, wyboru członków
Komisji Likwidacyjnej dokonują członkowie – założyciele Związku
wciąż w nim pozostający, uchwałami odnośnych rad miejskich,
po jednym członku Komisji z każdego z tych miast.

VII. PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

§ 40.

1. Grupa organizacyjna Związku Miast Polskich zwołuje pierwsze
posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego w trybie przewidzianym
w Statucie dla zwoływania nadzwyczajnego posiedzenia
Zgromadzenia Ogólnego.
2. Zwołanie następuje po przystąpieniu do Związku, poprzez podjęcie
odpowiednich uchwał przez rady miejskie, co najmniej 42 miast.
3. W czasie głosowania, dotyczącego projektu Statutu Związku,
przedstawionego przez grupę organizacyjną Związku, każdemu
delegatowi przysługuje jeden głos.
4. W czasie głosowania, dotyczącego zmian w statucie Związku,
przedstawionych przez Komisję Statutową, powołaną przez Kongres
Restytucyjny, każdemu delegatowi przysługuje jeden głos.